Taksilerde yeni dönem! Zorunlu hale getirildi
Kararın üzerinden aylar geçmesine rağmen İstanbul’da taksi sayısı çok az. Denetimlerin yapıldığını belirten İBB Ulaşım Daire Başkanı Utku Cihan, şunları söyledi: “Akıllı flaşörler 31 Mayıs’tan itibaren zorunlu. Taksilerin bir an önce bu sistemlere geçmesi gerekiyor” söz konusu. Cihan, taksicilerden şikayetlerin geçen yıla göre arttığını da ifade etti. “2022 yılına oransal olarak bakıldığında yol ve yolcu seçimi şikayetleri bu yıl bize çok daha fazla geldi. Geçen yıl yüzde 47 iken bu yıl yüzde 59’a çıktı.”dedi.
UKOME’de 26 Ocak 2023’te alınan kararla taksiler “Akıllı Tepe Lambası”sistem devreye alınmış, aracın üst kısmındaki zirve lambasında “Boş-Dolu-Ayrılmış-SOS” Bilgiyi yansıtacak led ekranlı zirve lambaları vazgeçilmez hale getirildi. iTaksi ile entegre olduğu belirtilen ve sürücülerin manuel olarak müdahale edemediği sisteme geçiş için taksilere yaklaşık 5 aylık bir süre verildi. Kararın üzerinden 8 ay geçmesine rağmen taksilerin büyük bölümünün bu sisteme geçmediği görüldü. İBB Ulaşım Daire Başkanı Utku Cihan, Mayıs ayının prestijiyle birlikte sistemin vazgeçilmez hale geldiğini belirtti. Cihan, taksilerle ilgili denetim ve şikayetlere ilişkin son verileri de açıkladı.
“AĞUSTOS AYINDA 45 BİNİN ÜZERİNDE ŞİKAYET YOL SEÇİMİ VE YOLCU ŞİKAYETLERİ BİRİNCİ SIRAYA GİRDİ”
Evren, “Öncelikle bir toplu ulaşım kontrol merkezimiz var. Burada 7 gün 24 saat taksilerimizi izliyoruz. Bu merkezde hem toplu taşıma araçlarının içinde hem de taksilerimizi yaklaşık 50 bin kamera ile takip ve takip ediyoruz. yani taksilerin içinde yedi yirmi dört saat sabit kameralarımız var onun dışında gezici ekiplerimiz var 15 tane aracımız var gezici ekip dediğimiz sahada geziniyor ve önemli noktalarda biz de taşıyoruz 85 kişilik kadro ile sahada denetimler yapıyoruz.Tabii ki bu denetimleri tek başımıza yapmıyoruz,asla tek başımıza yapmıyoruz,polis veya diğer kolluk kuvvetleriyle istişare halinde ve giderek birlikte yapıyoruz. Onlarla birlikte sahaya çıkıyoruz.Çünkü İstanbul Büyükşehir Belediyesi bazı konularda tek başına yetki sahibi değil.2022’de 80 binden fazla şikayet aldık, 153 Tahlil Masamız.Bu yıl Ağustos ayında yaklaşık 45 bin.Tekrarlayan şikayetler var. Bunun üzerine şikayet sayısı muhtemelen yıl sonuna kadar 80 bini geçecek gibi görünüyor. Oranlara baktığımızda en çok hangi konularda şikayet geliyor? yol ve yolcu seçimi şikayetleri yine ilk sıralarda yer alıyor. Bir de trafik kuralı ihlali var, yolcuya kaba davranmak var. Pahalı olması, yolcuyu uzak yoldan götürmesi emredilen şikayetler var. 2022 yılı ile oransal olarak karşılaştırdığımızda bu yıl çok daha fazla yol ve yolcu seçimi şikayeti aldık. Geçen yıl yüzde 47 iken bu yıl yüzde 59’a çıktı. Ancak yolcuya kaba davranmak, fahiş fiyat almak gibi şikayetlerde azalma olduğu görülüyor. Bunun aslında bizim yaptırımlarımız sonucunda ortaya çıkan bir durum olduğunu düşünüyoruz. Çünkü artık vatandaşlar telefonuyla kaydedip bize gönderebiliyor ve biz de hızla o sürücüye yaptırımlarımızı uyguluyoruz ve sosyal medyamızda yayınlıyoruz. Bundan dolayı burada bir farkındalık oluştu, bu davranışlar bir nebze azalmaya başladı.”dedi.
“90 BİN KONTROL YAPILDI 37 BİN 500 YAPTIRIM UYGULANDI”
“Bu yıl Ağustos ayına kadar toplamda yaklaşık 90 bin denetim gerçekleştirdik”Cihan dedi “Buna emniyet, polis ve diğer kolluk birimlerinin yaptığı kontroller de dahildir. Toplamda 2023 yılının Ağustos ayına kadar 37 bin 500 yaptırım uyguladık. Sürücü kartlarını süresiz veya geçici olarak veya araç bağlama konusunda iptal ettik. Genel Sekreter Yardımcımız Sn. .Buğra Gökçe.Aslında Taksiciler Esnaf Odası’nın açıklamasından sonra Pazartesi günü taksi fiyatlarını kabul edip düzenleme yapacaklarına dair bir açıklama da geldi.Kanunlardan gelen belli yetkiler var ve biz de bir çalışma hazırladık. örneğin Karayolu Toplu Taşıma Kanununda ulaşımın sürekliliğini sağlamak için bazı hususlar var yani bir esnafımız bu ulaşımın devamlılığını sağlamak zorunda, çalışmaya devam etmek zorunda. Keyfi durum Vatandaşın kanunla korunan ulaşım hakkının hukuken korunduğu bir düzenlemedir.ifadelerini kullandı.
“ÜST LAMBA 31 MAYIS İTİBARİYLE ZORUNLU”
Akıllı tepe lambası sistemi hakkında konuşan İBB Ulaşım Daire Başkanı Utku Cihan “Geçilmemek diye bir şey yok aslında 31 Mayıs prestijiyle bunun için verilen süre de doldu. Dolayısıyla bu kontrollerde bu sistemi kullanmayan taksicilerimize yaptırım uyguluyoruz. Şu yaptırımlar var. Bunu tespit ettiğimizde, sahada gördüğümüzde sizleri buraya davet ediyoruz. Şu ana kadar bunlardan 3 bine yakın var. “Aracımızı buraya davet ettik. Bunu tespit edip gerekli yaptırımları uyguluyoruz. Bildiğiniz gibi 1.800 minibüsten taksiye dönüşümle 8+1 aracımız var ve bu araçlarda ilk olarak bu sistemi, bu tepe lambası sistemini başlattık. Bu tepe lambasını yapan firmalar yavaş yavaş kendilerini geliştirmeye başladılar. Beş” Altı firma şu anda bu hizmeti veriyor. Taksicilerimiz gidip rastgele bir numara seçip ona geçiş yapabiliyorlar. Şu anda dönüşümün tamamı tamamlanmış değil. Birkaç aya kadar tamamlanacak. Onunla sadece zirve lambası değil. , aynı zamanda içerideki koruma bariyeri, megafon, arkadaki tablet. Uygulamaları izleyeceğiz ve kontrol edeceğiz. Geçti ama bunu kontrol ederek yapabiliriz. Bu nedenle, bu kontrollerle birlikte ve bunlarla birlikte tamamlanacak. Firmaların buna ayak uydurma çabaları.Biz bir süre uzatma almadık veya taksicilerimize süre uzatma vermedik.Bu nedenle bu taksilerin bu taksilere çevrilmesi gerekiyor. Akıllı tepe lambaları 31 Mayıs’tan itibaren zorunlu hale getirildi. Bu sisteme geçildi.”söz konusu.
“İTTAKSİ ŞİMDİ BİR KONTROL UYGULAMASI OLARAK ÇOK MÜKEMMEL BİR DURUMDA ÇALIŞIYOR”
Evren, “İtaksi aslında bir denetim uygulaması artık. 2018’den itibaren sistemi alınan bir meclis kararı yani önceki dönemden başlayan bir meclis kararı ile İTaksi artık bir seyahat uygulaması olmaktan çıktı. Artık taksicilerimizin işi zor. zaman ayırıyor.Artık lisanslı taksi çağırma uygulaması var.Dünyada en çok kullanılan sistemler istanbulda var.Taksiciler odasının da bir tane taksi uygulaması var mesela.Onun için ruhsatlandırıyoruz.Yasallaştırıyoruz. .Bu meclis kararıyla oluşan bir şey.Artık bu sistem üzerinde bir kontrol mekanizması olarak İTaksi kullanmıyoruz.iTaksi artık seyahat uygulaması değil,yolcu çağırma uygulaması değil.Artık yok ama çalışıyor. şimdi bir kontrol uygulaması olarak mükemmel.”dedi.
“TAKSİMETREMİ AÇTIĞIMDA ZİRVE IŞIĞINI SÖNDÜRÜYORUM”
Taksicilerin büyük çoğunluğunun sisteme geçiş yapmadığı görüldü, bazı taksiciler araçlarında iTaksi’nin çalışmadığını iddia etti, Taksici Nuri Kaplan, “Yeni araçlarda bu sistem var, birkaç kişide görmüştüm. Eski araçlar yenilenmeyi bekledikleri için değişmiyorlar, bu sisteme geçmiyorlar” dedi. Taksici Bekir Acar, “Şimdi bana o zirve lambasını değiştirtecek, parayı benden alacak. Bunun bana bir faydası yok. Arabada yolcu varken bile elimi kaldırmamı istiyorlar. boş. Bunlar hiç test değil. Boş ya da dolu yazanlar da var. .iTaxi’yi neden kapattılar? Taksimetreyi açtığımda tavan lambası resmen sönüyor. Analiz lazım” dedi. . Taksici Bülent Dağlı, “Millet zammı duydu kimse taksiye binmiyor. 1-15 saat çalışsan bir şey kalmıyor. iTaxi bütün taksilerde bozuk. Çalışıyor bildirim yok. Yaptılar. mecburiyetten 3-4 ay çalıştı, sonra çalışmadı.”söz konusu.